Zum Hauptinhalt springen

Textilana

Name des Standortes: Textilana

Erreichbarkeit: Straßenbahnhaltestelle Textilana, Straßenbahn Nr. 5 (Richtung Vratislavice nad Nisou, Výhybna) oder Nr. 11 (Richtung Jablonec nad Nisou, Tyršovy sady)

Beschreibung des Standortes: Bei diesem Treffen werden wir uns auf die Industriebrache in der Stadt konzentrieren - die ungenutzte Fläche der ehemaligen Textilfabrik Textilana - und ihre Geschichte, ihren aktuellen Zustand und ihre mögliche Zukunft in Form eines Rollenspiels erkunden. An einem scheinbar uninteressanten Ort werden die Teilnehmer lernen, geologische Elemente mit historischen Fakten und der sozioökonomischen Situation von heute zu verbinden. Die Hauptforschungsfrage wird sein, wie der Standort am besten für die Einwohner von Liberec genutzt werden kann.

Výukové možnosti lokality

Název aktivity

Textilana včera, dnes a zítra

Cíl aktivity

Na příkladu konkrétního místa ukázat účastníkům, jak je možné pracovat s lokalitou, která v sobě propojuje industriální minulost a přírodní sukcesi. Tuto lokalitu komplexně prozkoumat – zaměřit se právě na její minulost a aktuální stav přírodní sukcese – a na základě badatelsky získaných faktů určit její možné občanské využití v budoucnu.

Věková skupina

druhý stupeň základní školy, střední školy, gymnázia

RVP výstup

Kompetence k učení - operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy

Kompetence k řešení problémů - vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení

Kompetence komunikativní - formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně - naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje

Kompetence sociální a personální - účinně spolupracuje ve skupině

Kompetence občanské - chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí, rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného rozvoje společnosti

Kompetence pracovní - používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení

Kompetence digitální - ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby

Pomůcky a vybavení

speciální vybavení:

geologické kladívko, dendrovrták, sada na měření průtoku a PH vody

kelímky na vzorky přírodnin, síťky, smýkačka na hmyz, určovací klíče rostlin a živočichů

tablety

Wi-Fi Hot Spot

 

pomůcky:

Vybavení pro badatelské skupiny

Rekvizity pro tutory skupin

Provozní materiál