Staré Splavy
Název lokality: Staré Splavy
Dostupnost: vlaková a autobusová zastávka „Staré Splavy“ vzdálena 0,4 km
Popis místa: Staré Splavy a jejich okolí je krajina známá vodními plochami, rozlehlými borovými lesy, výraznými vrchy či hrady a jejich zříceninami. Z vodních ploch je v regionu nejznámějším rybníkem Máchovo jezero. Se svými téměř 3 km2 se jedná o největší vodní plochu v Libereckém kraji. Rybník byl založen již roku 1366 králem Karlem IV. V blízkosti Máchova jezera se nachází slatinná a přechodová rašeliniště. Příkladem je národní přírodní památka Swamp. Z hlediska ochrany přírody kromě tohoto maloplošného zvláště chráněného území přírody zasahuje do popisované oblasti i velkoplošné chráněné území CHKO Kokořínsko-Máchův kraj. Okolí Starých Splavů je chráněno i jako evropsky významná lokalita Jestřebsko – Dokesko, širší okolí jako ptačí oblast Českolipsko – Dokeské pískovce a mokřady. Z významných vrchů dominují oblasti především Velký a Malý Bezděz. Jedná se o 606 m, resp. 577 m vysoké, vulkanické kužely tvořené znělcovou horninou. Na Velkém Bezdězu byl ve 13. století Přemyslem Otakarem II. vystavěn významný gotický středověký hrad, který do dnešní doby tvoří jednu z hlavních dominant širokého okolí. Všechny tyto popsané dominanty a prvky krajiny se promítají do určité identity Starých Splavů a jejich blízkého okolí.
Výukové možnosti lokality
Název aktivity | Mapy v terénu |
Věková skupina | 8. a 9. třída druhého stupně ZŠ, všechny třídy SŠ |
Mapa a dostupnost | |
Popis aktivity | Mapy jsou našimi velkými pomocníky. Ovšem jaká by byla práce s nimi, kdyby neměly měřítko? Poradili bychom si? Jsme schopni na základě svého vytvořeného měřítka najít odpovědi na otázky typu: „Za jak dlouho by napršela voda, která je v Máchově jezeře?“ Pojďme si to vyzkoušet... |
Název aktivity | Pocitové mapování |
Věková skupina | druhý stupeň základní školy, střední školy, gymnázia |
Mapa a dostupnost | |
Popis aktivity | Pocitová mapa je mapový výstup, který umožňuje vyjádřit lidské myšlenky, zkušenosti a pocity ve vztahu k určitému prostoru. Jde o efektivní způsob, jak vizualizovat vnímání geografického prostoru jedincem. Slouží jako nástroj, který umožňuje aktivní zapojení občanů do sběru informací o konkrétních místech. Může se tedy stát prostředkem participativního plánování veřejných prostor. V rámci aktivity si žáci vytvoří vlastní pocitovou mapu daného místa. |
Název aktivity | Jaká je identita místní oblasti? |
Věková skupina | druhý stupeň základní školy, střední školy, gymnázia |
Mapa a dostupnost | |
Popis aktivity | Každý region, každá oblast, každé místo mají svoji identitu. Něco mají specifického, něčím se liší od okolí. Jaká je identita místního kraje z pohledu místních obyvatel? Na co jsou obyvatelé hrdí, s čím se v krajině ztotožňují? Pojďme hledat odpovědi... |