Skip to main content

Staré Splavy

Název lokality: Staré Splavy

Dostupnost: vlaková a autobusová zastávka „Staré Splavy“ vzdálena 0,4 km

Popis místa: Staré Splavy a jejich okolí je krajina známá vodními plochami, rozlehlými borovými lesy, výraznými vrchy či hrady a jejich zříceninami. Z vodních ploch je v regionu nejznámějším rybníkem Máchovo jezero. Se svými téměř 3 km2 se jedná o největší vodní plochu v Libereckém kraji. Rybník byl založen již roku 1366 králem Karlem IV. V blízkosti Máchova jezera se nachází slatinná a přechodová rašeliniště. Příkladem je národní přírodní památka Swamp. Z hlediska ochrany přírody kromě tohoto maloplošného zvláště chráněného území přírody zasahuje do popisované oblasti i velkoplošné chráněné území CHKO Kokořínsko-Máchův kraj. Okolí Starých Splavů je chráněno i jako evropsky významná lokalita Jestřebsko – Dokesko, širší okolí jako ptačí oblast Českolipsko – Dokeské pískovce a mokřady. Z významných vrchů dominují oblasti především Velký a Malý Bezděz. Jedná se o 606 m, resp. 577 m vysoké, vulkanické kužely tvořené znělcovou horninou. Na Velkém Bezdězu byl ve 13. století Přemyslem Otakarem II. vystavěn významný gotický středověký hrad, který do dnešní doby tvoří jednu z hlavních dominant širokého okolí. Všechny tyto popsané dominanty a prvky krajiny se promítají do určité identity Starých Splavů a jejich blízkého okolí.

Hlavními otázkami, na které se zde zaměřujeme, jsou:
a) Jaká je identita místního kraje z pohledu místních obyvatel? Na co jsou obyvatelé hrdí, s čím se v krajině ztotožňují?
b) Jaký je objem vody v Máchově jezeře a za jak dlouho by tato voda napršela?
c) Které faktory ovlivnily polohu současného Máchova jezera? Na co si zakladatelé rybníku museli dát pozor?

Výukové možnosti lokality


Název aktivity

Mapy v terénu

Věková skupina

8. a 9. třída druhého stupně ZŠ, všechny třídy SŠ

Mapa a dostupnost

Popis aktivity

Mapy jsou našimi velkými pomocníky. Ovšem jaká by byla práce s nimi, kdyby neměly měřítko? Poradili bychom si? Jsme schopni na základě svého vytvořeného měřítka najít odpovědi na otázky typu: „Za jak dlouho by napršela voda, která je v Máchově jezeře?“ Pojďme si to vyzkoušet...


Název aktivity

Pocitové mapování

Věková skupina

druhý stupeň základní školy, střední školy, gymnázia

Mapa a dostupnost

Popis aktivity

Pocitová mapa je mapový výstup, který umožňuje vyjádřit lidské myšlenky, zkušenosti a pocity ve vztahu k určitému prostoru. Jde o efektivní způsob, jak vizualizovat vnímání geografického prostoru jedincem. Slouží jako nástroj, který umožňuje aktivní zapojení občanů do sběru informací o konkrétních místech. Může se tedy stát prostředkem participativního plánování veřejných prostor. V rámci aktivity si žáci vytvoří vlastní pocitovou mapu daného místa.


Název aktivity

Jaká je identita místní oblasti?

Věková skupina

druhý stupeň základní školy, střední školy, gymnázia

Mapa a dostupnost

Popis aktivity

Každý region, každá oblast, každé místo mají svoji identitu. Něco mají specifického, něčím se liší od okolí. Jaká je identita místního kraje z pohledu místních obyvatel? Na co jsou obyvatelé hrdí, s čím se v krajině ztotožňují? Pojďme hledat odpovědi...