Luž
Název lokality: Hora Luž
Dostupnost: Autem se dostanete k Rübezahlbaude v horní části Waltersdorfu (DE) nebo k Chatě Luž v Myslivnách (CZ). Dále je třeba se na vrchol vydat pěšky. Na německé i české straně hory je mnoho značených turistických tras. Nejbližší železniční stanice v Německu: Großschönau 6 km, v ČR: Dolní Podluží 6,3 km nebo Nová Huť v Lužických horách 6,5 km.
Popis místa: Luž (německy Lausche) je nejvyšší horou Lužických a Žitavských hor. Je pozůstatkem třetihorní sopky, která vznikla v blízkosti lužického příkrovu na okraji české pískovcové tabule asi před 30 miliony let. Pískovec je přibližně 80 milionů let starý mořský sediment. Strmý vrcholový dóm, vybudovaný z lávy, převyšuje horizontálně se táhnoucí vrstvy pískovce o více než 70 metrů a nízko položené žulové předpolí o přibližně 400 metrů. Z vrcholu a z vyhlídkové věže na vrcholu je fantastický panoramatický výhled na krajinu bývalých sopek na jihu a západě, na sudetské pohoří na západě a východě (Jizerské hory a Krkonoše, Ještědský hřbět) a na kopcovitou žulovou krajinu Horní Lužice na severu. Hora se od svého okolí výrazně liší také klimatem. Rozdíly v geologickém podloží a klimatických podmínkách se zde zřetelně odrážejí v odlišné vegetaci a ve vodovodní síti. Přírodní podmínky měly zde silný vliv na lidskou činnost.
Výukové možnosti lokality
-
Jak a co lze vyčíst (interpretovat) z pohledu do krajiny?
-
Jak z pařezů číst a potom interpretovat klima
Název aktivity | Jak a co lze vyčíst (interpretovat) z pohledu do krajiny? |
Věková skupina | druhý stupeň základní školy, střední školy, gymnázia |
Mapa a dostupnost | |
Popis aktivity | V rámci této aktivity se účastníci naučí orientovat mapu, porovnávat krajinu, kterou vidí s jejím obrazem na mapě, a zkoušet číst (analyzovat) krajinu, kterou vidí, t.j. odpovídat na otázky: Proč to vypada takhle a ne jinak? Co to znamená? Lze podobnou analýzu krajiny provést na jiných místech? Díky tomu účastníci budou moci interdisciplinárně vidět vzájemné závislosti mezi přírodním prostředím a lidskou činností. |
Název aktivity | Jak z pařezů číst a potom interpretovat klima |
Věková skupina | druhý stupeň základní školy, střední školy, gymnázia |
Mapa a dostupnost | |
Popis aktivity | V rámci aktivity se účastníci seznámí s částí dendrochronologického výzkumu. Badatelské závěry budou moci vyvodit především díky inventarizaci dřevin s pomocí různých typů atlasů a klíčů na určování rostlin a zkoumání letokruhů. Podle letokruhů lze totiž zjistit nejen stáří dřeviny, ale i v jakých podmínkách strom rostl. Díky prozkoumání pařezů a letokruhů na nich, lze také vypozorovat hustotu různých typů dřevin, klima a mnoho dalších zajímavostí týkajících se environmentálního vzdělávání. Svou roli hraje i pozorování hmyzu (brouků) či hub na odumřelých kmenech a zkoumání samotného rozkladu dřevin. |